Wednesday 21 November 2012

# Refleksi minggu 10 #

Assalamualaikum sahabat^^.. 

Alhamdulilah..selamat kembali sahabat ke alam kampus sekian lama bercuti (seminggu je pun)..  Semakin cepat masa berlalu..semakin dekat perpisahan kita semua kan? tinggal 4 minggu je lagi. kesat air mata. bye!

Pada minggu ni, Puan Hafizah tidak dapat hadir ke kelas dan kami telah diajar oleh Dr. Siti Fatimah tentang MULTIMEDIA DALAM PENDIDIKAN




Kami perlu belajar banyak perkara tentang Multimedia. Ianya sangat penting kerana akan digunakan dalam kehidupan kita pada zaman kini. Kami perlu mengenal multimedia yang sering digunakan sebelum mengaplikasikannya. Tak kenal maka tak cinta^^. Antaranya adalah: 

2D Graphic Editing Software

-  Microsoft Paint / Paint Brush
- Shapes/smart Art PowerPoint
- GIMP (OSS)
- Online – google draw (collaborative drawing)
- OpenOffice Draw (OSS)
- GIMP


JOM berkenalan dengan Grafik Vektor & Grafik Bitmap

Mengenali beberapa konsep asas seperti grafik vektor, grafik bitmap dan resolusi dapat membantu dalam menghasilkan hasil kerja yang berkesan.Pada dasarnya, grafik komputer terbahagi kepada dua kategori - grafik vektor and imej bitmap. Memahami perbezaan di antara kedua jenis grafik dapat membantu semasa anda membuat kerja. Sesetengah format fail hanya dapat menampung imej bitmap, manakala sesetengah format fail yang lain hanya menampung grafik vektor. Sebagai contoh, imej bitmap yang diimport ke dalam Adobe Illustrator tidak boleh disunting. Imej tersebut hendaklah disunting di dalam perisian seperti Adobe Photoshop.



Grafik vektor?
Grafik vektor terbina daripada garisan-garisan yang mengikut istilah matematik - vektor. Vektor menggambarkan grafik mengikut rupabentuk geometri grafik tersebut. Sebagai contoh, sebiji tayar basikal di dalam format grafik vektor terbina daripada definisi matematik di mana sebuah bulatan dengan radius tertentu, ditetapkan pada lokasi tertentu, dan terisi dengan warna tertentu. Grafik tersebut boleh dialih lokasinya, diubah saiznya, atau ditukar warnanya tanpa kehilangan kualiti grafik. Grafik vektor tidak bergantung kepada resolusi - grafik boleh diubah saiznya dan juga dicetak di atas mana-mana pencetak tidak kira berapa resolusinya tanpa kehilangan kualiti grafik tersebut. Kesimpulannya, grafik vektor adalah paling sesuai untuk teks (terutamanya teks yang kecil) dan grafik yang tebal (bold) di mana apabila diubah saiznya garisan yang jelas mestilah tidak hilang kualitinya - sebagai contoh, logo.Disebabkan monitor komputer memaparkan imej menggunakan grid, kedua-dua grafik vektor dan bitmap dipaparkan sebagai piksel.

Grafik bitmap?
Adobe Photoshop adalah contoh perisian yang menghasilkan grafik bitmap atau juga dikenali sebagai imej raster. Grafik bitmap dipaparkan menggunakan grid (juga dikenali sebagai bitmap atau raster) yang dibentuk daripada kumpulan segiempat kecil (piksel).Setiap piksel terletak di lokasi spesifik and mempunyai warna tertentu. Contohnya seperti grafik tayar basikal di dalam format bitmap terbina daripada kumpulan piksel yang banyak dan terletak di lokasi tertentu.Penggunaan bitmap imej sebagai medium untuk imej seperti fotograf atau imej yang direka di dalam perisian grafik adalah biasa kerana ia dapat memaparkan tona warna (gradient) dengan baik. Imej bitmap bergantung kepada resolusi - imej bitmap memaparkan jumlah piksel yang tertentu. Imej bitmap akan kelihatan kabur jika diubah kepada saiz yang lebih besar di atas skrin atau dicetak untuk resolusi yang lebih tinggi daripada resolusi asal.




PERBEZAAN ANTARA IMEJ VECTOR & BITMAP


JOM berkenalan dengan RGB & CYMK


Satu lagi unsur yang penting ialah jika nak cetak pastikan fail dalam format CMYK bukan RGB. Kerana warna cetakkan dakwat adalah dipecahkan kepada 4 komponen iaitu Black, Mengeta, Yellow dan Cyan.


RGB dan CMYK adalah dua profil warna yang boleh dikatakan paling popular dan sering digunakan dalam industri sekarang. Walaupun perkara ini tidak terlalu dititikberatkan dalam membuat design untuk percetakan, tetapi pengetahuan mengenainya mungkin dapat membantu sesetengah pengguna memahami apakah yang membezakan antara profil warna RGB dan CMYK.RGB- (red, green, blue)

Red, Green dan Blue adalah warna yang dikategorikan sebagai warna-warna tambahan ("additive"). Mengapa ianya dipanggil sedemikian? Kerana latar belakang bagi warna ini adalah hitam. Sekiranya ketiga-tiga warna ini digabungkan bersama, warna yang akan terhasil adalah warna putih. Inilah prinsip yang digunakan dalam televisyen dan skrin monitor anda. Beribu-ribu LED mikro atau tembakan laser akan menyalakan latar belakang hitam berdasarkan kepada tahap kecerahan setiap warna. Variasi keterangan warna RGB ini akan menghasilkan pelbagai tona dan jenis warna yang anda lihat sekarang. Warna-warna ini sebenarnya tidak ditindih antara satu sama lain sebaliknya disusun dengan begitu rapat. Pancaran cahaya dari skrin monitor seterusnya akan memasuki retina mata manusia. Disebabkan oleh susunannya yang terlalu rapat, mata manusia tidak dapat membezakan dan seolah-olah ditipu untuk menghasilkan variasi warna yang pelbagai. Semakin tinggi bilangan warna yang disusun dalam satu ruangan (contohnya 1 inci x 1 inci) semakin tinggi resolusi dan variasi warna dapat dihasilkan. Semakin tinggi resolusi semakin tajam warna dan imej yang dihasilkan. Inilah konsep yang digunakan dalam High Defination yaang menghasilkan 1080 pixel (bilangan pixel) dalam satu inci ruangan. Dalam erti kata mudah, dalam satu inci persegi skrin monitor mengandungi 1080 LED yang menyalakan tiga variasi warna secara bergilir iaitu RGB.

RGB




CMYK (Cyan-Magenta-Yellow-Black)






Berbeza dengan RGB, CMYK terdiri daripada 3 warna utama iaitu Cyan, Magenta dan Yellow. CMYK diklasifikasikan sebagai warna penyerap ("subtractive"). Sekiranya kita mencetak ketiga-tiga warna ini pada kertas putih (berlatar belakangkan putih), cahaya yang dipancarkan kepada kertas akan diserap oleh warna-warna ini. Tahap kekuatan dan ketebalan dakwat yang digunakan akan menentukan jumlah cahaya yang diserap. Sekiranya ketiga-tiga warna ini dicampurkan bersama, keseluruhan cahaya akan diserap dan tiada sebarang cahaya yang dapat dipantulkan masuk ke mata manusia. Ini akan menghasilkan warna hitam. Namun, dalam proses cetakan bagi menghasilkan warna hitam, memerlukan ketiga-tiga warna dicampurkan atau dicetak berulang kali di atas kertas. Walau bagaimanapun, warna yang terhasil adalah bukan warna hitam asli sebaliknya coklat suram. Lapisan yang tebal perlu dilakukan sehingga warna hitam betul-betul terhasil. Keadaan ini akan mengakibatkan kertas mula menjadi basah dan membazirkan dakwat. Disebabkan kelemahan ini, satu warna tambahan iaitu hitam diwujudkan dan dilabelkan sebagai "K" berbanding "B" agar tidak tersalah maksud sebagai "Blue". Oleh itu, dalam dunia pencetakan, selalunya profil warna CMYK ditulis berbanding CMY sahaja. Perhatikan juga bahawa CMYK menggunakan warna yang lebih ringan berbanding RGB kerana dalam prinsip cetakan, untuk hasilkan tona yang lebih gelap hanya perlu tambahkan sukatan dakwat tersebut. Jika warna gelap terus digunakan, cetakan untuk imej terang akan menjadi gelap.


CYMK

PERBEZAAN



 Microsoft Paint / Paint Brush


 Lukisan grafik iaitu satu program mudah yang telah dimasukkan dengan semua versi Microsoft Windows. Ia  sering dirujuk sebagai MS Paint atau Microsoft Paint. Program ini membuka dan menyimpan fail sebagai bitmap Windows (24-bit, 256 warna, 16 warna, dan monokrom, semua dengan lanjutan. Bmp), JPEG, GIF (tanpa animasi atau ketelusan, walaupun Windows 98 versi, menaik taraf Windows 95 , dan versi Windows NT4 menyokong kedua), PNG (tanpa alfa saluran), dan TIFF (tanpa sokongan pelbagai halaman). Program ini boleh berada di dalam mod warna atau dua warna hitam dan putih, tetapi tidak ada skala kelabu mod. Untuk kesederhanaan, ia cepat menjadi salah satu aplikasi yang paling banyak digunakan dalam versi awal Windows memperkenalkan banyak lukisan pada komputer. 

cari sini ye PAINT


Anda boleh pilih warna, berus, bentuk pada menu di atas ye

inilah hasilnya. buruk kan? ok bye

Shapes/smart Art PowerPoint

PowerPoint termasuk ciri dipanggil SmartArt yang membolehkan anda menambah gambar rajah untuk slaid PowerPoint anda. Dengan PowerPoint SmartArt, anda boleh mewujudkan Senarai, Proses, Kitaran, Hierarki, Hubungan, Matrix, dan rajah Piramid. Idea di sebalik gambar rajah SmartArt adalah untuk mewakili senarai peluru sebagai gambarajah bentuk yang saling. 

haa..ni la power point ^^

saya lukis guna bentuk sahaja^^.. cantik kan??

yang ni saya guna SMART ART
pilih INSERT ---------------> SMART ART

yang ni saya guna CHART
pilih INSERT --------------> CHART

GIMP (OSS)


GIMP (GNU Program Manipulasi Imej) adalah imej retouching dan menyunting alat dan dikeluarkan di bawah lesen GPLv3 sebagai perisian percuma dan sumber terbuka. Terdapat versi GIMP disesuaikan untuk kebanyakan sistem operasi termasuk Microsoft Windows, Mac OS X dan Linux. GIMP mempunyai alat-alat yang digunakan untuk imej retouching dan menyunting, bentuk-bebas lukisan, saiz semula, tanaman, foto montaj, menukar antara format imej yang berbeza, dan lebih khusus tugas. Imej animasi seperti GIF dan fail MPEG boleh diwujudkan menggunakan plugin animasi. Pemaju dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap GIMP mempunyai visi produk untuk GIMP berusaha untuk menjadi akhir yang tinggi percuma perisian grafik permohonan untuk menyunting dan penciptaan imej asal, gambar, ikon, unsur-unsur grafik bagi laman web.

GIMP
contoh lukisan



hasil gambar yang saya edit menggunakan GIMP. Lawa tak?


Online – google draw

Lukisan Google adalah alat yang dimasukkan dengan Google Docs. Anda boleh menggunakan Google Docs lukisan untuk membuat carta, gambar rajah, reka bentuk, dan banyak lagi. Kami telah menggunakan alat ini di Google untuk membuat segala-galanya daripada tempoh masa projek untuk melancarkan rancangan. Berikut adalah beberapa contoh-contoh apa yang anda boleh membuat:


buka GOOGLE DRIVE  ----------> tekan CREATE ------------> pilih DRAW


nak start lukis tu.. carik la aksesori kat atas tu ye..^^
ni lah hasil lukisan saya yang cantik.. saya suga guna benda ni sebab kita boleh masukkan imej..
nampak tak gambar saya sebelah lukisan orang??
 
OpenOffice Draw (OSS)         
        

OpenOffice.org adalah projek yang dikendalikan oleh sukarelawan. Tujuannya adalah untuk membina satu suite pejabat bertaraf dunia, terbuka kepada semua. Setiap orang adalah bebas untuk mengagihkan semula perisian ini. Apache OpenOffice adalah sumber terbuka pejabat perisian produktiviti suite mengandungi pemproses perkataan, spreadsheet, persembahan, grafik, formula editor, dan aplikasi pengurusan pangkalan data. Format fail OpenOffice adalah Open Document Format (ODF), standard ISO / IEC. Ia juga boleh mengendalikan format fail lain termasuk mereka dari Microsoft Office. OpenOffice berjalan pada beberapa sistem operasi. Sehingga Jun 2011, ia menyokong lebih 120 bahasa. Ia diedarkan di bawah Lesen Apache.

* Ianya satu perisian yang perlu di muat turun sebelum menggunakannya *

Open Office

Pilih DRAWING
contoh lukisan yang menggunakan Open Office
Setakat ini sahaja yang saya mampu persembahkan untuk minggu ke 10. Semoga apa yang terkandung dalam blog saya ini mampu membantu saudara/saudari dalam menyiapkan tugasan. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa jenguk blog saya ni ye.. 
                                                                   

No comments: