jika kamu berhasrat untuk berjaya, jangan hanya memandang ke tangga tetapi belajarlah untuk menaiki tangga tersebut.
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada sahabat saya dunia dan akhirat..InsyaAllah..Terlalu cepat masa berlalu sampaikan kita tidak menyedari kita semakin hampir dengan penghujung semester 1.Sedih kan? Berapa minggu lagi kita dapat bersama dalam kelas yang happening macam ni? InsyaAllah.. semoga ukhwah yang terjalin antara kita tidak akan ternoktah di sini^^
Pada minggu ini, kami diberi ilmu yang sangat berguna dan penting untuk dipelajari. Ilmu ini akan digunakan dalam waktu bekerja kelak serta semasa menjalankan projek tahun akhir kami. Ingat lagi tak, 2 minggu lepas, kami perlu lakukan survey tentang tugasan kami, PERISIAN SUMBER TERBUKA. Setelah survey dijalankan, kami perlu menganalisis data yang diperolehi dalam survey yang telah dijalankan. Bagaimana cara untuk analisis data? haaa.. Meh nak ajar. Tapi sebelum tu, jom kita berkenalan serba sedikit tentang perisian analisis data supaya kita lebih memahaminya. Tak kenal maka tak cinta kan? :)
SPSS adalah pakej perisian yang digunakan untuk analisis statistik. Secara rasmi ia kini dinamakan IBM SPSS Statistik. Ia juga digunakan untuk mengarang ukur dan penempatan ( IBM SPSS Data Collection ), perlombongan data ( IBM SPSS Modeler ), analisis teks dan kerjasama serta penempatan ( batch and automated scoring services ). Untuk menggunakan SPSS, kita perlu INSTALL perisian ini terlebih dahulu.
Untuk install perisian ini, saya tidak mahir untuk memberi tunjuk ajar kepada saudara/saudari. Saya meminta pertolongan Encik Mansor, juruteknik makmal komputer untuk install perisian SPSS di dalam laptop saya. Alhamdulilah, sekarang laptop saya dah ada SPSS. ^^
BAGAIMANA NAK GUNA SPSS?
1) Klik pada shortcut SPSS di desktop anda
2) Keluar la macam ni
3) Hasil kajian
4) Anda boleh memilih sebarang bentuk hasil kajian. Sebagai contoh, anda boleh memilih statistik, carta pai, carta bai, histogram dan sebagainya.
5) Contoh data saya yang telah di analisis. Sebagai permulaan, saya hanya megambil 5 orang responden dan kesemua data mereka telah di masukkan ke dalam SPSS.
Alhamdulilah. Dengan tunjuk ajar yang diberikan oleh Puan Hafizah saya dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan sebaik mungkin. Sebelum mengakhiri kelas, Puan Hafizah memberitahu kami bahawa soalan final exam berkisarkan apa yang telah dipelajari di dalam kelas. Untuk carrymark, setiap tugasan yang diberi akan dikira markah terutama blog. Semoga dengan berita ini, semua pelajar dapat membuat persiapan yang rapi untuk peperiksaan. Saya juga berharap, melalui blog saya, ianya dapat membantu saudara/saudari dalam menyediakan laporan data tentang kajian yang dijalankan.
Jadual dan
rajah diatas menunjukkan respon responden terhadap soalan fasal perisian sumber
terbuka. Kebanyakan responden mengetahui fasal tersebut.
Jadual dah
rajah diatas menunjukkan majority responden menjawab perisian sumber terbuka
memberi manfaat.
Pada minggu ini, kami diberi ilmu yang sangat berguna dan penting untuk dipelajari. Ilmu ini akan digunakan dalam waktu bekerja kelak serta semasa menjalankan projek tahun akhir kami. Ingat lagi tak, 2 minggu lepas, kami perlu lakukan survey tentang tugasan kami, PERISIAN SUMBER TERBUKA. Setelah survey dijalankan, kami perlu menganalisis data yang diperolehi dalam survey yang telah dijalankan. Bagaimana cara untuk analisis data? haaa.. Meh nak ajar. Tapi sebelum tu, jom kita berkenalan serba sedikit tentang perisian analisis data supaya kita lebih memahaminya. Tak kenal maka tak cinta kan? :)
![]() |
ni la perisian untuk kita anailis data |
SPSS adalah pakej perisian yang digunakan untuk analisis statistik. Secara rasmi ia kini dinamakan IBM SPSS Statistik. Ia juga digunakan untuk mengarang ukur dan penempatan ( IBM SPSS Data Collection ), perlombongan data ( IBM SPSS Modeler ), analisis teks dan kerjasama serta penempatan ( batch and automated scoring services ). Untuk menggunakan SPSS, kita perlu INSTALL perisian ini terlebih dahulu.
Untuk install perisian ini, saya tidak mahir untuk memberi tunjuk ajar kepada saudara/saudari. Saya meminta pertolongan Encik Mansor, juruteknik makmal komputer untuk install perisian SPSS di dalam laptop saya. Alhamdulilah, sekarang laptop saya dah ada SPSS. ^^
![]() |
nampak tak SPSS tu?? |
BAGAIMANA NAK GUNA SPSS?
1) Klik pada shortcut SPSS di desktop anda
2) Keluar la macam ni
![]() |
dapat tak? |
![]() |
variable views- untuk masukkan data hasil kajian name: soalan (secara ringkasan) type: jenis soalan width: panjang jawapan responden -masukkan data di 3 column tersebut- |
![]() |
data view- untuk melihat data yang telah dihasilkan di variable view masukkan jawapan yang telah diberikan oleh responden di ruangan yang disediakan |
![]() |
klik analyze ----> descriptive statistics ----> frequencies |
4) Anda boleh memilih sebarang bentuk hasil kajian. Sebagai contoh, anda boleh memilih statistik, carta pai, carta bai, histogram dan sebagainya.
5) Contoh data saya yang telah di analisis. Sebagai permulaan, saya hanya megambil 5 orang responden dan kesemua data mereka telah di masukkan ke dalam SPSS.
![]() |
Hasil kajian menggunakan frekuensi |
![]() |
Hasil kajian menggunakan carta bar |
![]() |
Hasil kajian menggunakan carta pai |
Alhamdulilah. Dengan tunjuk ajar yang diberikan oleh Puan Hafizah saya dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan sebaik mungkin. Sebelum mengakhiri kelas, Puan Hafizah memberitahu kami bahawa soalan final exam berkisarkan apa yang telah dipelajari di dalam kelas. Untuk carrymark, setiap tugasan yang diberi akan dikira markah terutama blog. Semoga dengan berita ini, semua pelajar dapat membuat persiapan yang rapi untuk peperiksaan. Saya juga berharap, melalui blog saya, ianya dapat membantu saudara/saudari dalam menyediakan laporan data tentang kajian yang dijalankan.
Ini adalah KAJIAN MINI tentang PERISIAN SUMBER TERBUKA. Hasil daripada soal selidik yang dijalankan pada minggu lepas.
Tajuk:
KAJIAN
MINI
Nama ahli kumpulan:
Nursya
Julia Binti Mahmood Zuludin A139342
Faten
Nazren Binti Manaf A140254
Nurul
Atiqah Binti Mansor A141376
Nama Pensyarah:
Puan Nor Hafizah binti Adnan
ISI KANDUNGAN
|
|
PERKARA
|
MUKA
SURAT
|
||
1.0
|
|
Pengenalan
|
1-2
|
||
2.0
|
|
Literatur
kajian
|
2-4
| ||
2.1
|
Pendahuluan
|
2
|
|||
|
2.2
|
|
Kajian-Kajian
Berkaitan
|
2-4
|
|
3.0
|
|
Objektif
|
4
|
||
4.0
|
|
Kepentingan
|
4
|
||
5.0
|
|
Metodologi
kajian
|
4-6
|
||
|
5.1
|
|
Reka Bentuk Kajian
|
4-5
|
|
|
5.2
|
|
Instrument Kajian
|
5
|
|
|
5.3
|
|
Responden Kajian
|
5-6
|
|
|
5.4
|
|
Prosedur Kajian
|
6
|
|
|
5.5
|
|
Analisis Data
|
6
|
|
6.0
|
|
Dapatan
kajian
|
7-25
|
||
7.0
|
|
Perbincangan
|
26
|
||
8.0
|
|
Penutup
|
26-27
|
||
9.0
|
|
Rujukan
|
27
|
||
ABSTRAK
Perisian Sumber Terbuka telah
banyak menyumbang faedah dalam dalam urusan seharian. Antaranya meningkatkan
peluang pekerjaan, meningkatkan produktiviti, mengurangkan kos, membantu dalam
pengurusan sumber, meningkatkan perkhidmatan pelanggan, membawa kelebihan kompetatif,
meningkatkan komunikasi, kualiti produk dan perkhidmatan serta keselamatan. Di
samping itu juga perisian sumber terbuka membuka ruang baru dalam bidang
pendidikan dengan penggunaan kaedah pendidikan maya. Penggunaan perisian
sumber terbuka merupakan subkelas perisian
komputer yang menggunakan keupayaan komputer
secara langsung dan sepenuhnya bagi melaksanakan tugasan yang diingini
pengguna. Aplikasi perisian sumber terbuka adalah penting untuk menjana idea
pelajar dalam pengiraan kompleks, meneroka geometri dan konsep kalkulus
menggunakan kaedah pembelajaran yang lebih dinamik.
ABSTRACT
Open Source software has
contributed much interest in the daily. Among increase employment
opportunities, improve productivity, reduce costs, help in the management of
resources, improve customer service, bring competitive advantage, improve
communication, quality and safety of products and services. Open source
software also open new avenues in the field of education with the use of
virtual education. The use of open source software is a subclass of computer
software that leverages the capabilities of a computer directly and thoroughly
to perform the desired tasks users. Applications open source software is
important for students in the computation of generating complex ideas, explore
geometry and calculus concept learning more dynamic.
1.0 PENGENALAN
Perisian sumber terbuka merujuk kepada perisian
sumber bebas yang mempunyai kod. Pada dasarnya, akses terbuka kod sumber
memberi manfaat kepada pengguna kerana ia boleh mengubah dan menyesuaikan
perisian untuk lebih memenuhi keperluan mereka. Kod sumber dan hak-hak tertentu
lain yang biasanya dikhaskan untuk pemegang hak cipta yang diperuntukkan di
bawah lesen sumber terbuka yang membenarka pengguna untuk mengkaji, mengubah,
memperbaiki serta mengedarkan perisian.
Perkembangan perisian sumber terbuka seiring
dengan perkembangan modenisasi kerana ianya sangat perlu dan penting dalam
kehidupan kita. Penggunaannya juga dijamin selamat. Di samping itu juga,
pengguna perisian sumber terbuka boleh mempakej perisian semula versi sendiri
dan menjualnya mengikut syarat-syarat tertentu. Antara perisian sumber terbuka
yang mendapat perhatian orang ramai seperti kernel Linux, Apache web server,
sistem pangkalan data mySQL, web pelayar MOZILLA dan sebagainya.
Perisian sumber terbuka dijalankan bagi memberi
kebebasan kepada pengguna untuk menjalankan apa sahaja program. Pengguna perlu
bebas untuk mempelajari bagaimana sesuatu program beroperasi serta sesuai
dengan kebolehan diri sendiri. Pengguna juga perlu mempelajari mengakses kod
program. Di samping itu, perisian sumber terbuka adalah satu perisian yang
diedarkan secara percuma. Jadi, kita tidak perlu risau tentang lesen. Oleh itu,
kita perlulah selalu meneroka tentang perisian sumber terbuka kerana ianya
sangat meluas dan mempunyai banyak faedah dan manfaat.
2.0 LITERATUR LEPAS
2.1 Pendahuluan
Kajian ini dijalankan
untuk mengetahui tahap pengetahuan orang ramai tentang perisian sumber terbuka.
Dan bagi mereka yang telah mahir tentang perisian sumber terbuka, adakah mereka
mengaplikasikannya di dalam kehidupan seharian?
2.2
Kajian-Kajian Berkaitan
Pengkaji menjalankan
beberapa kajian terhadap kajian-kajian lepas untuk mendapatkan bukti dan
maklumat tambahan tentang pengetahuan pelajar dan masyarakat terhadap perisian
sumber terbuka. Di samping itu, melalui kajian lepas pengkaji akan lebih jelas
tentang pengetahuan masyarakat dan pelajar terhadap perisian sumber terbuka.
Kajian lalu yang
pertama bertajuk Open Source Linux vs. Windows A platform of comparison yang
ditulis oleh Constantin Nistor yang menceritakan sejarah pensipataa perisisan
sumber terbuka. Ia bermula dengan pengenalan sistem operasi UNIX dalam tahun
1960-an hinggalah penciptaan Kernel Linux oleh Linus Torvalds pada 1991 dan
dapat digunakan oleh pengguna komputer di seluruh dunia sebagai alternatif
kepada perisian berbayar. Pada bahagian perbincangan, penulis telah membuat
kajian perbandingan antara sistem operasi Linux dan Windows. Hujah penulis
dalam jurnal ini juga sesuai iaitu beliau menyokong penggunaan perisian sumber
terbuka iaitu Linux kepada pengguna.
Seterusnya, jurnal
kedua iaitu Defining Open Source Software Project Success. Jurnal ini
mentakrifkan kejayaan projek perisian sumber terbuka. Jurnal ini juga mempunyai
slot kajian kepustakaan. Ia berkaitan model yang digunakan iaitu Model Kejayaan
DeLone dan McLean (1992, 2002, 2003). Model ini mencadangkan enam ukuran
kejayaan yang saling berkaitan iaitu kualiti sistem, kualiti maklumat,
penggunaan, kepuasan pengguna, kesan kepada individu dan kesan kepada
organisasi. Perbincangan juga terdapat dalam kajian ini dan hasil kajian
menunjukkan pembangun mencari penglibatan, kepuasan dan keseronokan sendiri
menjadi ukuran kepada kejayaan projek konsisten dengan pandangan perisian
sumber terbuka sebagai perisian yang boleh menyelesaikan masalah.
Jurnal ketiga yang
diulas bertajuk Free/Libre Open Source Software Implementation in Schools:
Evidence From The Field And Implication For The Future. Jurnal ini
membincangkan sumbangan pelaksanaan perisian sumber terbuka dan bebas kepada
pembelajaran bersama dan kolaborasi dalam persekitaran pendidikan berbanding
perisian berpemilik. Kelebihan jurnal ini ialah penulis keduanya merupakan
bekas pelajar di Keynes High School 15 tahun lalu. Kini beliau telah menjawat
sebagai pembangun sistem dan guru kursus komputer.
Jurnal yang terakhir
bertajuk Moodle Perisian Sumber Terbuka yang dirangka oleh Atan et.al
(2006). Moodle digunakan sebagai platform e-learning yang
dipertanggungjawabkan oleh Bahagian Pembangunan dan Penilaian Kurikulum dalam
membangunkan perisian tersebut. Menurut Moodle dalam moodle.org (2011)
mentakrifkan e-learning sebagai satu pakej perisian sumber terbuka yang
diperolehi secara percuma dan direka bentuk untuk membantu pendidik semasa
membina kursus atas talian. Atan et.al (2006) menyatakan kebaikan utama Moodle
adalah reka bentuknya yang berasaskan pendekatan konstruktivisme iaitu memberi
ruang dan peluang kepada pelajar untuk membina dan menimba ilmu pengetahuan melalui
aktiviti perkongsian maklumat dan perbincangan di atas talian.
3.0 OBJEKTIF KAJIAN
Secara khusus objektif kajian ini adalah
untuk mengenalpasti tahap pengetahuan masyarakat terutama para pelajar institut
pengajian tinggi (IPT) mengenai perisian sumber terbuka.
4.0 KEPENTINGAN KAJIAN
Terdapat beberapa kepentingan kajian yang diperolehi. Antaranya
ialah mengesan pengetahuan dan perkembangan masyarakat tentang komputer. Selain
itu, kajian ini sangat penting untuk pengkaji membuat perbandingan di antara
tahap pengetahuan pelajar universiti dan masyarakat biasa. Seterusnya, maklumat yang didapati
daripada kajian diperlukan untuk membantu pensyarah, guru atau pihak kerajaan
merancang program kesedaran mengenai perisian sumber terbuka.
5.0 METODOLOGI KAJIAN
Data untuk kajian ini diperoleh daripada survei yang dijalankan
daripada Survey Monekey dan Google Docs. Kajian ini melibatkan lebih
dari 10 soalan tentang perisian sumber terbuka. Data yang digunakan dalam
kajian ini berasaskan kepada data yang telah dikumpul dari tugasan Perisian
Sumber Terbuka.
5.1 Reka Bentuk Kajian
Kaedah
i)
Soal
selidik
Soal
selidik merupakan satu kaedah di mana suatu susunan soalan yang tersusun
untuk mendapatkan respon daripada responden. Responden dikehendaki untuk
menjawab soalan yang dikemukakan dalam borangsoal selidik. Nilai
penyelidikan bergantung kepada mutu soal selidik maka, ia amat
penting bagipengkaji. Soal selidik akan kabur sekiranya mutu soal
selidik tidak dititikberatkan. Bertujuan untuk mendapatkan data daripada
responden. Ia berkait rapat dengan permasalahan yang menyebabkan kajian
tersebut dilakukan. Setiap soalan haruslan saling berhubung bagi mengukur
konsep yang hendak dikaji dalam hipotesis.
ii) Penilaian
Mengikut Pusat Perkembangan Kurikulum (2003)
menyatakan bahawa penilaian adalah
proses pengumpulan maklumat tentang kemajuan dan perkembangan murid
dengan menggunakan pelbagai kaedah. Pelaksanaan penilaian perlu dilakukan
secara tidak formal selaras dengan Seksyen 19 Akta Pendidikan 1996 (Akta 550).
Selain itu, penilaian juga adalah proses yang sistematik semasa mengumpul dan
menganalisis data untuk tentukan sama ada sesuatu perkara mencapai objektif
atau sebaliknya (Gay, 1985). Melalui penilaian, ia boleh membantu untuk membuat
pertimbangan tentang keberkesanan program pengajaran, prosedur dan polisi.
Tempat kajian
Tempat kajian yang terlibat tidak khusus kerana pengkaji
menggunakan survei secara talian untuk menjalankan kajian ini.
5.2 Instrument Kajian
i) Soal selidik
Pengkaji telah merangka soalan menggunakan Survery Monkey dan
Google Docs. Soalan yang dirangka berpandukan tugasan ilmiah Perisian Sumber
Terbuka. Pengkaji menggunakan dua cara yang berbeza tetapi soalan yang sama
kerana untuk mempelbagaikan kaedah survei. Pengkaji menggunakan media sosial
untuk menjalankan survei tersebut. Hal ini kerana, bagi memudahkan responden
menjawab secara langsung tentang soalan tersebut menggunakan Survey Monkey atau Google Docs. Antara media sosial yang terlibat ialah facebook ,
twitter, e-mail dan blog. Antara media yang paling mendapat sambutan ialah
facebook.
5.3 Responden Kajian
Survei tersebut telah dijalankan ke atas masyarakat awam khususnya
kepada pelajar IPT. Pelajar IPT dipilih kerana mereka perlu mempunyai kesedaran
yang tinggi tentang perisian sumber terbuka bagi mengaplikasikannya dalam
kehidupan sepanjang bergelar sebagai seorang pelajar mahupun sebagai seorang
pekerja.
5.4 Prosedur Kajian
Sebelum pengkaji memulakan kajian, pengkaji menyiapkan tugasan
ilmiah tentang Perisian Sumber Terbuka. Pengkaji mencari bahan rujukan buku
serta jurnal di dalam talian. Setelah menyiapkan tguasan tersebut, pengkaji
perlu menyiapkan 10 soalan ke atas mengenai tugasan tersebut. Pengkaji
menggunakan dua kaedah survei iaiti SurveyMonkey
dan GoogleDocs. Semasa kajian
dijalankan, pengkaji telah menghantar soalan tersebut dengan menggunakan media
sosial iaitu facebook, twitter, e-mail dan juga blog. Pengkaji turut masukkan
tentang tugasan ilmiah tersebut ke dalam blog bagi memudahkan responden
mendapat jawapan. Selepas kajian dijalankan, pengkaji menganalisis maklumat
survei tersebut. Proses analisia maklumat sangat penting bagi menilai tahap
pengetahuan tentang perisian sumber terbuka.
5.5. Analisis Data
Setelah proses kajian dijalankan, pengkaji menganalisis data bagi
mendapat keputusan yang tepat serta mencapai objektif kajian.Kebiasaanya,
data-data yang akan dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik, kekerapan,
purata dan perautusan yang terdapat dalam perisian komputer tertentu. Pengkaji
menggunakan SPSS (Statistical Package for Social Science). SPSS adalah pakej perisian yang digunakan untuk
analisis statistik. Secara rasmi, ia kini dinamakan IBMM SPSS Statistik. Menggunakan SPSS untuk menganalisis data perlukan
kemahiran dan penguasaan yang baik dalam memahami setiap prosedur dengan betul.
6.0 DAPATAN KAJIAN
Berikut adalah hasil daripada kajian soal selidik yang telah
dijalankan. Kajian ini dijalankan untuk mengetahui tahap pengetahuan responden
mengenai perisian sumber terbuka. Kajian ini dijalankan keatas 10 orang
responden.
ANALISIS SOAL SELIDIK PERISIAN SUMBER TERBUKA RESPODEN SERAMAI 10 ORANG
Jadual diatas menunjukkan analisis statistic keseluruhan soal
selidik tentang perisian sumber terbuka yang melibatkan 10 orang responden
terhadap soalan-soalan yang diberikan..
Jadual 1
|
|||||
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
lelaki
|
3
|
30.0
|
30.0
|
30.0
|
perempuan
|
7
|
70.0
|
70.0
|
100.0
|
|
Total
|
10
|
100.0
|
100.0
|
|
Jadual dan rajah diatas menunjukkan jantina responden yang member
respon kepada kaji selidik ini. Responden perempuan lebih ramai berbanding
responden lelaki.
Jadual 2
|
|||||
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
19
|
3
|
30.0
|
30.0
|
30.0
|
20
|
6
|
60.0
|
60.0
|
90.0
|
|
21
|
1
|
10.0
|
10.0
|
100.0
|
|
Total
|
10
|
100.0
|
100.0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jadual dan rajah diatas
menunjukkan tahap umur responden yang member respon kepada kaji selidik kami.
Kebanyakkan responden beumur awal remaja iaitu sekitar 19 hingga 21 tahun.
Jadual 3
|
|||||
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
besut,terengganu
|
1
|
10.0
|
10.0
|
10.0
|
kedah
|
1
|
10.0
|
10.0
|
20.0
|
|
kelantan
|
4
|
40.0
|
40.0
|
60.0
|
|
pahang
|
2
|
20.0
|
20.0
|
80.0
|
|
perak
|
1
|
10.0
|
10.0
|
90.0
|
|
raub,pahang
|
1
|
10.0
|
10.0
|
100.0
|
|
Total
|
10
|
100.0
|
100.0
|
|
Jadual dan rajah diatas menunjukkan demografi tempat asal responden
yang menjawab kaji selidik ini. Kebanyakkan responden berasal dari kawasan
pantai timur.
Jadual 4
|
|||||
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
1-4
|
1
|
10.0
|
10.0
|
10.0
|
2
|
1
|
10.0
|
10.0
|
20.0
|
|
3/4/2012
|
1
|
10.0
|
10.0
|
30.0
|
|
4-6 jam sehari
|
1
|
10.0
|
10.0
|
40.0
|
|
5
|
3
|
30.0
|
30.0
|
70.0
|
|
5-10 kali
|
1
|
10.0
|
10.0
|
80.0
|
|
bnyak kali
|
1
|
10.0
|
10.0
|
90.0
|
|
lbih 2 kali
|
1
|
10.0
|
10.0
|
100.0
|
|
Total
|
10
|
100.0
|
100.0
|
|
Jadual dan rajah diatas menunjukkan kekerapan responden menggunakan
computer dalam masa satu hari.
Jadual 5
|
|||||
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
tidak
|
2
|
20.0
|
20.0
|
20.0
|
ya
|
8
|
80.0
|
80.0
|
100.0
|
|
Total
|
10
|
100.0
|
100.0
|
|
Jadual dan rajah menunjukkan responden yang telah menggunakan
perisian sumber terbuka. Kebanyakkan responden telah menggunakan perisian
sumber terbuka ini.
Jadual 6
|
|||||
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
|
1
|
10.0
|
10.0
|
10.0
|
perisian percuma y boleh kongsi mklumat dgn org lain
|
1
|
10.0
|
10.0
|
20.0
|
|
perisian y didapati scara percuma
|
1
|
10.0
|
10.0
|
30.0
|
|
smber pcuma dan bleh dibaiki tnpa skatan
|
1
|
10.0
|
10.0
|
40.0
|
|
software ybleh download dr intnet
|
1
|
10.0
|
10.0
|
50.0
|
|
tidak
|
1
|
10.0
|
10.0
|
60.0
|
|
tmpat utk cari dan kongsi sgala mklumat
|
1
|
10.0
|
10.0
|
70.0
|
|
x fhm lngsung.thu main fb je
|
1
|
10.0
|
10.0
|
80.0
|
|
x tahu
|
2
|
20.0
|
20.0
|
100.0
|
|
Total
|
10
|
100.0
|
100.0
|
|
Jadual dan rajah menunjukkan tahap kefahaman
responden mengenai perisian sumber terbuka.
Jadual 7
|
|||||
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
|
1
|
10.0
|
10.0
|
10.0
|
tidak
|
1
|
10.0
|
10.0
|
20.0
|
|
ya
|
8
|
80.0
|
80.0
|
100.0
|
|
Total
|
10
|
100.0
|
100.0
|
|
Jadual dan rajah diatas menunjukkan respon respoden terhadap soalan
berkaitan perisian sumber terbuka ini selamat digunakan atau tidak. Kebanyakan
responden menjawab ianya selamat.
Jadual 8
bil_fsal_oss
|
|||||
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
3
|
2
|
20.0
|
25.0
|
25.0
|
5
|
4
|
40.0
|
50.0
|
75.0
|
|
9
|
2
|
20.0
|
25.0
|
100.0
|
|
Total
|
8
|
80.0
|
100.0
|
|
|
Missing
|
System
|
2
|
20.0
|
|
|
Total
|
10
|
100.0
|
|
|
Jadual dan rajah diatas menunjukkan respon responden terhadap
soalan berkaitan bilangan perisian sumber terbuka. Perisian sumber terbuka
mengandungi 9 fasal. Hanya 20% menjawab dengan betul.
Jadual 9
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
|
9
|
90.0
|
90.0
|
90.0
|
xthu
|
1
|
10.0
|
10.0
|
100.0
|
|
Total
|
10
|
100.0
|
100.0
|
|
Jadual 10
|
|||||
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
|
2
|
20.0
|
20.0
|
20.0
|
fb
|
1
|
10.0
|
10.0
|
30.0
|
|
google
|
1
|
10.0
|
10.0
|
40.0
|
|
google docs,facebook,linux
|
1
|
10.0
|
10.0
|
50.0
|
|
google docs.php
|
1
|
10.0
|
10.0
|
60.0
|
|
linux,unix
|
1
|
10.0
|
10.0
|
70.0
|
|
mozilla firefox,gimp,open office
|
1
|
10.0
|
10.0
|
80.0
|
|
tdk pasti
|
1
|
10.0
|
10.0
|
90.0
|
|
tidk tahu
|
1
|
10.0
|
10.0
|
100.0
|
|
Total
|
10
|
100.0
|
100.0
|
|
Jadual dan rajah diatas menunjukkan respon responden terhadap jenis
perisian sumber terbuka yang digunakan oeh mereka. Rata-rata mereka
kebanyakannya sudah biasa menggunakan kebanyakkan perisian sumber terbuka yang
terkenal.
Jadual 11
|
|||||
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
|
2
|
20.0
|
20.0
|
20.0
|
kbaikan:mdh ddpti,prcuma..klmahan:trhad,x rmai org
guna
|
1
|
10.0
|
10.0
|
30.0
|
|
kbaikan:prcuma,sng digunakn..kburukan:mudah
dipelopori olh o
|
1
|
10.0
|
10.0
|
40.0
|
|
kbaikn:bleh guna bila2 masa..klmhan:xbleh guna klu
xde intne
|
1
|
10.0
|
10.0
|
50.0
|
|
kbaikn:free,blh download bile2 mase...kburukn:xde
warranty
|
1
|
10.0
|
10.0
|
60.0
|
|
kebaikan:mdhkn org cari mklumat..klmhan:mmbinasakn
org lain
|
1
|
10.0
|
10.0
|
70.0
|
|
tdk thu
|
1
|
10.0
|
10.0
|
80.0
|
|
x pasti
|
1
|
10.0
|
10.0
|
90.0
|
|
x thu
|
1
|
10.0
|
10.0
|
100.0
|
|
Total
|
10
|
100.0
|
100.0
|
|
Jadual dan rajah diatas menunjukkan respon responden terhadap
kelemahan perisian sumber terbuka. Hanya 10% sahaja respon bagi setiap jawapan.
Jadual 12
|
|||||
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
retouching foto,imej komposisi dan krang imej
|
1
|
10.0
|
10.0
|
10.0
|
semua di atas
|
7
|
70.0
|
70.0
|
80.0
|
|
utk jlnkn apa shja program
|
2
|
20.0
|
20.0
|
100.0
|
|
Total
|
10
|
100.0
|
100.0
|
|
Jadual dan rajah diatas menunjukkan kebanyakan responden menjawab
semua jawapan yang diberikan.
Jadual 13
|
|||||
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
abdullah abrahman
|
1
|
10.0
|
10.0
|
10.0
|
bill jolitz
|
2
|
20.0
|
20.0
|
30.0
|
|
linus torvalds
|
7
|
70.0
|
70.0
|
100.0
|
|
Total
|
10
|
100.0
|
100.0
|
|
Jadual dan rajah diatas menunjukkan majority responden menjawab
inus torvalds merupakan pelaksana versi 1 kernet linux.
Jadual 14
|
|||||
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
mrid prasklh
|
8
|
80.0
|
80.0
|
80.0
|
prniagaan kecil
|
1
|
10.0
|
10.0
|
90.0
|
|
syarikat
|
1
|
10.0
|
10.0
|
100.0
|
|
Total
|
10
|
100.0
|
100.0
|
|
Jadual dan rajah diatas menunjukkan responden kebanyakkannya
menjawab murid prasekolah yang tidak menggunakan perisian sumber terbuka.
Jadual 15
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
beri manfaat tambahan
|
1
|
10.0
|
10.0
|
10.0
|
memenuhi piawaian kualiti syarikat
|
2
|
20.0
|
20.0
|
30.0
|
|
menarik dan mengagumkan
|
4
|
40.0
|
40.0
|
70.0
|
|
mmnuhi piawaian kualiti syarikat
|
1
|
10.0
|
10.0
|
80.0
|
|
percuma
|
2
|
20.0
|
20.0
|
100.0
|
|
Total
|
10
|
100.0
|
100.0
|
|
Jadual dan rajah diatas menunjukkan respon pengguna terhadap aspek
pemilihan perisian sumber terbuka. Majority menjawab menarik dan mengagumkan.
Jawapan ini salah.
Jadual 16
|
|||||
|
Frequency
|
Percent
|
Valid Percent
|
Cumulative Percent
|
|
Valid
|
ya
|
10
|
100.0
|
100.0
|
100.0
|
7.0 PERBINCANGAN
Dapatan kajian
ini telah mengenalpasti tahap pengetahuan orang ramai mengenai perisian sumber
terbuka. Berdasarkan dapatan kajian yang kami perolehi tahap pengetahuan orang
ramai terutama pelajar tentang perisian sumber terbuka amat memuaskan kerana
rata-rata mereka pernah menggunakan perisian sumber terbuka ini. Namun,ramai
yang masih tidak mengetahui latar belakang serta sejarah perisian sumber
terbuka ini. Sebagai pelajar di institusi pengajian tinggi mereka perlu
mengetahui tentang perisian sumber terbuka kerana perisian-perisian ini yang
akan sering digunakan oeh mereka sepanjang proses pembelajaran kerana pada masa
kini internet di hujung jari. Segala kerja yang dilakukan mesti menggunakan
internet. Perisian sumber terbuka amat ber manfaat kepada pelajar kerana ianya
percuma dan dan menjimatkan kos perbelanjaan. Justeru itu, perisian sumber
terbuka amat berguna kepada sesebuah organisasi dan kepada para pelajar.
8.0
PENUTUP
Konsep Perisian Sumber Terbuka masih belum difahami oleh masyarakat
khususnya mahasiswa dan mahasiswi. Mereka menggunakan aplikasi perisian sumber
terbuka namun mereka kurang memahami tentang konsep perisian sumber terbuka.
Melalui survei yang dijalankan, tidak ramai yang mampu menjawab keseluruhan
soalan walaupun tugasan ilmiah perisian sumber terbuka telah diberi.
Untuk meningkatkan pengetahuan mahasiswa serta masyarakat awam,
kita perlu mengambil inisiatif memberi kesedaran tentang perisian sumber
terbuka. Ianya sangat penting kerana perisian sumber terbuka memberi banyak
manfaat kepada kita. Hal ini kerana, semua orang boleh menggunakan aplikasi
perisian sumber terbuka tanpa ada batasan. Kita juga boleh menerokai pelbagai
perkara yang menarik menggunakan perisian sumber terbuka.
Oleh itu, pelbagai cara perlu diambil supaya masyarakat kita celik
IT tentang perisian sumber terbuka. Semua pihak khususunya pihak kerajaan,
universiti, sekolah perlu mangadakan kempen atau seminar tentang perisian
sumber terbuka supaya masyarakat kita tidak ketinggalan dalam era globalisasi.
Bagi mencapai kemajuan negara, kita perlu bergerak ke hadapan supaya mampu
berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan negara maju.
9.0 RUJUKAN
Crowston, K., Annabi, H., and Howison, J. 2003.
Defining Open Source Software Project
Success. Twenty-Fourth International Conference
on Information Systems.
Malaysian Public Sector Open Source Competency
Centre (OSCC). 2010.
Seddon, P. B. 1997. A Respecification and
Extension of the DeLone and McLean Model of IS
Success, Information Systems Research (8.3),
pp. 240-253.
Hizral Tazzif Hisha. 2004. Perisian
komersial, sumber terbuka untungkan pengguna.
Berita Harian, 23 Jun: 03.
SELAMAT MENCUBA DAN SELAMAT BERAMAL^^
No comments:
Post a Comment