Monday 17 December 2012

# Refleksi minggu 12 #

Assalamualaikum sahabat :)

Minggu 12 dah lama berlalu.. tetapi disebabkan terlalu banyak tugasan, terlalai seketika nak update blog ni. Maafkan saya, puan. Saya terlepas pandang tentang tugasan yang diberikan. Alhamdulilah.. masih ada sedikit waktu untuk saya siapkan tugasan yang diberi. 

Pada minggu 12, saya dan rakan-rakan telah diberi penerangan oleh Dr. Siti tentang pentingnya belajar kursus Komputer Dalam Pendidikan. Ianya akan memberi sejuta manfaat apabila kami keluar universiti dan bergelar sebagai seorang GURU.. InsyaAllah. Selain itu, Dr. Siti menunjukkan video pembentangan yang terbaik. 

nak jadi pembentang yang hebat:

- keyakinan diri tinggi
- gunakan perkataan yang awesome 

Dr. Siti juga memberitahu kami kaedah untuk download video dari youtube dengan cara yang mudah. Kalau anda semua nak tahu.. anda boleh gunakan link ini ye : KEEPVID. Kami juga diajar untuk membuat peta minda dengan mudah menggunakan perisian sumber terbuka iaitu FREEMIND. Lawa kalau guna benda ni tapi saya tak pandai nak save lepas buat peta minda tu :(

FREEMIND ni kena download dan install ye :)
Tugasan pada minggu ini ialah presentation menggunakan IMPRESS dan buat BOOKLET menggunakan microsoft word. Jom belajar cara nak buat benda ni ye :)


BOOKLET

Buka microsoft anda semua ye..
 Jangan cakap tak tau kat mana ye Mic.words ye.. Pang kan. :)

Nampak tak anak panah tu?? Klik situ ye. Lepas je klik akan kuar taskbar.
Anda semua pilih New then klik !

Tadaaa!! akan keluar macam ni.
Scroll bawah then pilih newspaper 

Akan kuar macam ni ye.. Pilih la template mana yang tuan/puan suka ye

(p/s: pastikan ada internet ye untuk guna booklet words
 sebab template ni guna  secara online )
Akan keluar macam ni ye lepas kita pilih template.
ni contoh je. Banyak lagi template cantik ^^

:
:
:
:
:
:
:
:
:



NI la booklet saya yang cantik. Semua makluamt isi ye.Jangan tinggal kosong
nanti tak cantik macam saya punya. okey!




IMPRESS
Buka Open Office dulu ye. Make sure install dulu ye 

Klik presentation
Anak panah merah : pilih template
Anak panah pink: tekan next 
Anak panah merah: pilih background
Anak panah pink: tekan next

Anak panah merah: pilih transisi/effect
Anak panah pink: tekan next

Yang ni tak nak isi pun tak pe. Nak isi pun boleh jugak
Tekan create!!
Boleh mula menulis dan mencantikkan slide anda ye

Contoh slide yang dah siap! done!

Semua yang di atas adalah langkah-langkah untuk impress dan booklet. Saya berharap dengan tutorial yang saya lakukan sedikit sebanyak membantu anda. Semoga anda semua dapat siapkan tugasan dengan jayanya. Okey. Masa untuk siapkan tugasan lain. Bye^^. Wassalam

SELAMAT MENCUBA DAN SELAMAT BERAMAL! 






No comments: